Historie

Aarhus Amtssygehus på Tage-Hansens Gade har været en central del af mange aarhusianeres hverdag gennem mere end 80 år. Aarhus Stadsarkiv har samlet aarhusianernes historier om byens gamle amtssygehus i AmtssygehusArkivet.

• Læs op

Foto: Aage Fredslund Andersen. Amtssygehuset ved åbningen i 1935

Aarhus Amtssygehus på Tage-Hansens Gade blev indviet i maj 1935 og var opført, da det tidligere amtssygehus på Ingerslevs Boulevard var blevet for småt. Det nye amtssygehus var et imponerende arkitektonisk byggeri og med en flot sygehuspark, som skulle medvirke til en succesfuld behandling. Omkring sygehuset fortsatte Aarhus’ byudvikling med nye industri- og boligområder.

Der er ingen tvivl om, at Amtssygehuset er en væsentlig del af Aarhus' historie, men også mange aarhusianers historie. Mange har et forhold til sygehuset på den ene eller anden måde. Flere har arbejdet på sygehuset, andre er født der, og mange har været forbi hospitalet i løbet af livets gang.

Aarhus Stadsarkiv har samlet en række historier om stedets betydning, stedets historie og byens udvikling i AmtssygehusArkivet. Du finder også erindringer fra personer, som har tilknytning til sygehuset.

Gå på opdagelse i AmtssygehusArkivet
    Sidst opdateret: 27. februar 2024